Miss Steel

Swipe to the left
03 July Train je Bekkenbodemspieren
Linda

Train je Bekkenbodemspieren

Hoe train je je bekkenbodemspieren met vaginale balletjes?

Veel vrouwen kennen het probleem. Na een zwagerschap of naar mate wij vrouwen ouder worden verslappen de bekkenbodemspieren. Dit heeft tot gevolg dat we bij springen of niesen een beetje urine kunne verliezen en tijdens de seks minder voelen. Hierdoor is het ook moeilijker om tot een orgasme te komen en is een orgasme minder sterk. Voor dit blog dook ik in de boeken over bekkenbodemspieren en las alles wat los en vast zat over vaginale balletjes om voor jullie een goed en duidelijke samenvatting te kunnen schrijven over hoe, waarom en met welke balletjes je nu het beste kunt trainen.

Wat zijn vaginale Balletjes?
Vaginale Balletjes of Ben-Wa balletjes zorgen ervoor dat je de bekkenbodemspieren traint en sterker maakt, maar kunnen ook gedragen worden voor sensueel genot. Als voorspel bijvoorbeeld. Sterkere bekkenbodemspieren gaan niet alleen incontinentie tegen maar zijn ook goed voor fijn seks met meer gevoel en je komt gemakkelijker tot een orgasme. Tevens worden door getrainde bekkenbodemspieren orgasmes ook als heftiger ervaren.

Kegel balletjes of Ben wa balletjes bestaan al sinds het jaar 500 en stammen uit het oude Azie waar Geisha’s met de balletjes hun bekkenbodemspieren trainden om de mannen in te extase brengen. Vandaar dat
Ben Wa Balletjes ook wel geisha balletjes worden genoemd. Verder kom je ze vaak tegen onder de noemer vaginale balletjes, kegelballen of pleasure balls. Maar hoe gebruik je deze balletjes nou precies? Wat doen deze balletjes en welke balletjes passen het beste bij jouw?


Wat zijn de bekkenbodemspieren ?
De bekkenbodemspieren zijn een groep spieren die zich onder in ons bekken bevinden. Vaak ook kort gezegd bekkenbodem. Deze spiergroep ondersteunt is een soort hangmat die onze organen in de buik ondersteunen en kunnen hiermee de blaas en darm afsluiten waardoor we in staat zijn onze urine en ontlasting op te houden. De bekkenbodem speelt ook een belangrijke rol in de seksualiteit.

Bekkenbodemspieren worden vanwege het belang bij het vrijen ook wel eens sexspieren genoemd. Een van de achterste spieren van de vrouw, die zich uitstrekt van het schaambeen tot het stuitbeen, heeft de bijnaam liefdesspier, omdat het spannen ervan tijdens de seks de omsluiting door de vagina rond de penis strakker maakt.

Wanneer train je je bekkenbodem ?
De bekkenbodemspieren kunnen verzwakken na een bevalling, door het ouder worden en maar ook door hormonale veranderingen zoals bij de overgang. Net als voor alle andere spieren in je lijf geldt voor de bekkenbodemspieren, dat je ze sterker kunt maken door te trainen. Het is dus gelukkig nooit te laat om daar mee te beginnen.

Trainen van de bekkenbodemspieren helpt de veerkracht te behouden of weer sterker te maken. De bekkenbodemspieren kan je vergelijken met een elastiek. Bij weinig veerkracht en spanning verliest het zijn functie. Het trainen van de bekkenbodem is daarom ook zinvol als je nog geen problemen ervaart. Het helpt zo incontinentie te voorkomen of tegen te gaan. Daarnaast hebben sterke, stevige spieren meer zenuwuiteinden . Dit verbeterd de beheersing van de spieren en de sensaties die je ervaart tijdens de geslachtsgemeenschap.

De makkelijkste manier om te vinden welke spier je nu precies moet trainen doe je als volgt: onderbreek tijdens het plassen de urinestraal. De spier die je hiervoor gebruikt is de pucococcygeus ofwel de eerder genoemde liefdesspier. Dit trucje is overigens geen manier om te trainen.

Goed getrainde bekkenbodemspieren zorgen voor:

  • Voorkomen of helpen bij incontinentie klachten
  • Bereiken van meer gevoel tijdens de seks, voor haar en voor hem.
  • Ervaren van sterkere orgasmes en makkelijker tot een orgasme komen
  • Bevorderen van de natuurlijke vochtaanmaak. ( belangrijk tijdens de overgang)
  • Verhoogt het seksueel bewustzijn
  • Intensere sensatie tijdens de penetratie


Rianne S. - Pussy BallsHoe werken Vaginale Balletjes
Naast bepaalde grondoefeningen is het trainen met balletjes een goede en makkelijke manier voor het versterken van de bekkenbodemspieren. Je kan de balletjes namelijk dragen tijdens alle dagelijkse bezigheden en je traint dus tegelijkertijd je bekkenbodem.
De balletjes hebben de neiging om te zakken onder hun gewicht. Dit veroorzaakt een spontane reflex die de bekkenbodemspieren laat samentrekken. Deze actie zorgt er voor dat het bekkenbodem getraind wordt.

Welke vaginale balletjes passen bij mij voor bekkenbodem training?
De Vaginale balletjes en Kegelballen zijn er in veel verschillende maten en materialen, voor zowel beginners als gevorderden. Sommigen balletjes zijn meer geschikt voor de sensuele sensatie tijdens het dragen ( voorspel) en andere balletjes zijn meer geschikt om te trainen voor gezondheidsredenen. Net als in de sportschool train je met lichte of zwaardere gewichten. Afhankelijk van jouw doel en de beginsituatie kies je het juiste gewicht. Ook is de afmeting is van belang.

Net zo als bij alle andere vormen van krachttraining geldt: hoe zwaarder de gewichten des te sterker je moet zijn. Start dus bij zwakkere bekkenbodemspieren met lichtere balletjes maar wel grotere vaginale balletjes. Kies voor siliconen want dit materiaal zorgt ervoor dat ze er niet zo makkelijk uitglijden. Grotere balletjes voel je met zwakkeren bekkenbodemspieren beter zitten en hierdoor ben je je ook bewuster van hoe je je bekkenbodem moet aanspannen om ze niet te laten ontsnappen. Grotere balletjes zullen ook meer gevoel geven tijdens het dragen wat een lekker gevoel is voor veel vrouwen en opwindend kan zijn.

Om het makkelijker te maken hebben we een selectie gemaakt van vaginale balletjes per categorie: beginner , licht gevorderd of gevorderd.
Sommige producten zijn Sets van balletjes. Hiermee kan je langzaam opbouwen en steeds zwaardere combinaties maken van de balletjes.

Onze tips voor vaginale balletjes:

Ben je net bevallen of 50 ?
Vrouwen die onlangs zijn bevallen, dames die de 50 voorbij zijn, of dames die om andere redenen graag starten met oefeningen om hun bekkenbodemspieren weer in vorm te krijgen trainen het beste met wat grotere en lichter balletjes.
Start met een balletje met een stevig touwtje gemaakt van siliconen. Of balletjes die in een huls te plaatsen zijn met een touwtje eraan. Losse balletjes zijn beter in de volgende fase te gebruiken.
Voor grotere balletjes bedoelen kan je uitgaan van ongeveer 30mm en lichter dan 60 gram.

Inspire - Weighted kegel training Kit
LoversPremium - O-Balls Set Roze
LELO – Luna vaginale balletjes ( ook voor licht gevorderd )
Fun Factory - Smartball Uno (TIP)
Rianne S. Playballs ( ook voor licht gevorderd )

Licht gevorderd? Of tussen 30 en 45 met kinderen?
Je hebt nog geen serieuze bekkenbodemklachten maar je wilt toch graag trainen? Dan behoor je tot de groep licht gevorderd. Kies voor zwaardere balletjes omdat het moeilijker is deze in te houden en je spieren hun best moeten doen om ze niet te verliezen. Een gewicht van rond de 55 – 90 gr is zeer geschikt. Denk bij kleiner aan tussen de 25 - 30mm.

Imtoy – Candy Kegel trainer ( ook voor gevorderd )
Icicles - Ben Wa Balls Mini
Miss V - Honeybuns Passion Roze
Fun Factory - Smartballs DUO Blauw

Echt aan de slag? Onder de 35 en geen kinderen?
Heb je nog geen kinderen en/of ben je jonger dan 35? Ga je naar de sportschool en heb je geen klachten? Of heb je al een paar maanden getraind met grotere lichtere balletjes dan ben je ‘gevorderd’. je joue ami plus
Kleine zware balletjes ( < 30mm en gewicht vanaf 70 gram) ) zijn dan de juiste keuze en de ultieme uitdaging. Wees er op attent dat kleine balletjes minder goed te voelen zijn. Wil je tegelijkertijd genieten van een beetje intiem genot, kies dan iets groter maar zwaarder of met een contra gewicht.

Je Joue- Ami Plus Kegelball

Nomi Tang - Intimate Kegel set ( ook voor licht gevorderd )

Balletjes voor extra stimulatie en genot tijdens het dragen
Gaat het jouw om die sexuele prikkeling, dan zijn balletjes met een contra gewicht erin of met ribbels iets voor jou. Bij de balletjes met contra gewicht zit er een kleiner balletje in de grotere bal die beweegt bij iedere beweging die je maakt. Dit zorgt voor heerlijke vaginale vibraties.

Vibe Therapy - Fascinate Paars
Inspire - Vibrating Remote Kegel / Vibrerend Eitje

Hoe breng je de Ben Wa balletjes in ?
Dat is heel eenvoudig. Je brent de balletjes in net als een tampon. Bij twee balletjes één voor één in met bijvoorbeeld 1 been op de rand van je bed. Heb je nooit eerder balletjes gebruikt is het misschien handig ze liggend in te brengen. Je kunt daarbij een beetje glijmiddel op het voorste balletje doen, maar gebruik niet te veel, want dan is het lastiger om ze op hun plaats te houden.

De juiste plek van de balletjes voor jou vind je simpel weg door te proberen. Wat geeft jou een prettig gevoel, of waar stimuleert het jou het meest? Gebruik je ze voor het eerst start dan met de plek waar je ook een tampon draagt.
Het kan ook fijn zijn tijdens het vrijen de balletjes te dragen. Bijvoorbeeld als je partner oraal je clitoris verwent terwijl jij de ballen in je hebt..

Hoe vaak moet je trainen met Ben Wa balletjes
Houd de ballen zeker in het begin niet uren in. Als je ze voor het trainen van de bekenbodemspieren gebruikt is een half uurtje per dag al genoeg. Lees ook de gebruiksaanwijzing!

Hoe komen de vaginale balletjes er weer uit?
Don't worry. De balletjes kunnen niet verdwijnen, want het einde van de vagina wordt afgesloten door de baarmoedermond. Ontspan je spieren en de balletjes komen er vanzelf weer uit. Lukt dit niet dan kan een peetje persen

Reacties (0)