Klantenservice 071-3626162
Gratis bezorgen vanaf €69,-
Discreet verzonden en bezorgd

Extra 10% op alles – code: TRAVEL10  🌸  + Kies jouw CADEAU v.a €100 in de winkelwagen

Fun Factory stopt productie in Bremen

Fun Factory stopt productie in Bremen: een tijdperk sluit af

Fun Factory heeft jarenlang een belangrijke positie ingenomen binnen de markt van seksspeeltjes, mede dankzij hun herkenbare, kleurrijke designs en productie in Bremen, Duitsland. Sinds de oprichting in 1996 bracht Fun Factory innovatieve producten op de markt, variërend van vibrators tot penisringen en pulsators. Maar helaas valt binnenkort het doek voor de productie in Bremen: de fabriek zal eind september sluiten. Desondanks blijft het merk zelf bestaan, met de groep achter het merk SATISFYER aan het roer.

Of sommige modellen blijven of verdwijnen weten wij niet. Wil jij nog een Fun Factory toy uit de fabriek in Bremen in je nachtkastje shop dan hier alle Fun Factory toys >

Wat leidde tot deze beslissing?

De afgelopen maanden had Fun Factory te maken met diverse uitdagingen, wat uiteindelijk resulteerde in de keuze om de productie te stoppen. In een intern bericht aan het personeel sprak het management zijn trots uit over de behaalde successen van het bedrijf, en bedankte ze het team voor hun inzet. “We mogen trots zijn op ieder orgasme dat we in 29 jaar Fun Factory hebben helpen realiseren,” zo klonk het in de boodschap.

Dirk Bauer, directeur van Fun Factory, kondigde aan dat het bedrijf volledig stopt met de productie. Bauer benadrukte dat Fun Factory een unicum was, als enige speler in de industrie die volledig in Duitsland produceerde. Toch werd dit steeds minder haalbaar door stijgende loonkosten en dure grondstoffen. Veel onderdelen, zoals accu’s en motoren, kwamen bovendien uit China, wat extra kosten en vertragingen met zich meebracht.

Toenemende concurrentie en marktdruk

De seksspeeltjesmarkt heeft de afgelopen jaren grote veranderingen doorgemaakt. Investeerders zoals hedgefondsen hebben hun intrede gedaan, wat geleid heeft tot een oligopolie, waarbij grote merken hun eigen producten verkochten en daarmee kleinere, onafhankelijke bedrijven zoals Fun Factory benadeelden. De coronapandemie had ook zijn impact, doordat klanten minder de kans kregen om de hoogwaardige producten van Fun Factory fysiek te ervaren, wat nadelig uitpakte voor de verkoop.

Daarnaast werd het steeds moeilijker om financiering te krijgen voor bedrijven in de seksindustrie. Banken waren terughoudend in het verstrekken van leningen, zelfs voor de ontwikkeling van nieuwe producten, wat uiteindelijk leidde tot de onvermijdelijke sluiting van de productiefaciliteit.

Wat is de toekomst voor Fun Factory?

Hoewel de productie in Bremen stopt, verdwijnt de merknaam Fun Factory niet. Het merk is overgenomen door de groep achter de online seksshop Eis en SATISFYER, een wereldwijd opererend bedrijf. Deze overname omvat niet alleen het productassortiment, maar ook de patenten en ontwerpen van Fun Factory. De nieuwe eigenaren hebben aangekondigd dat er grote investeringen gedaan zullen worden om het merk verder te laten groeien en nieuwe producten te ontwikkelen.

De invloed van Fun Factory op de industrie

Fun Factory speelde een sleutelrol in het doorbreken van taboes rondom seksspeeltjes. Het bedrijf introduceerde onder andere de eerste herlaadbare vibrator en bracht belangrijke innovaties, zoals het gebruik van medisch siliconen, naar de markt. Met hun toewijding om “de beste seksspeeltjes ter wereld” te maken, heeft Fun Factory de weg vrijgemaakt voor talloze andere bedrijven in de industrie.

Het begin van een succesverhaal

Het verhaal van Fun Factory begint in een kleine seksshop voor vrouwen in Bremen, “For Ladies,” opgericht door Christine Meise, de toenmalige vrouw van Dirk Bauer. Geïnspireerd door een bezoek aan de beroemde erotiekwinkel “Good Vibrations” in San Francisco, startte Dirk Bauer samen met zijn studievriend Michael Pahl Fun Factory in 1996. Hun eerste product, een siliconen dildo in de vorm van een pinguïn, ontstond aan de keukentafel. Vanaf dat moment groeide Fun Factory uit tot een wereldwijd succes met klanten in meer dan 50 landen.

Hoewel de productie in Duitsland nu stopt, blijft Fun Factory een belangrijke naam binnen de industrie. Met de nieuwe eigenaren aan het roer, ziet de toekomst van het merk er rooskleurig uit en kunnen we nog veel innovaties verwachten.